Virtuális asszisztensek a felnőttek szociális ellátásában

Angliában kipróbálják a mesterséges intelligenciát a szociális ellátórendszerekben

A virtuális asszisztens egy hang alapon is kommunikáló mesterséges intelligenciát használó informatikai alkalmazás, amely segítséget nyújt a felhasználók számára a mindennapi teendők során. Akár mobiltelefonon vagy tableten is futtatható szoftverek felhasználását tesztelte néhány angol önkormányzat a szociális ellátásban a hagyományos vezetékes telefonos telemedicina szolgáltatások mellett, vagy annak kiváltására. Egy januárban publikált tanulmány áttekintette az elmúlt öt év során kipróbált virtuális szolgáltatásokat és összefoglalta a tapasztalatokat. Nyolc önkormányzati projekt alapján a páciensek általában kedvezően értékelték az új rendszerek bevezetését, a szolgáltatást nyújtók is pozitívan nyilatkoztak az új lehetőségeket illetően. Néhány nehezítő körülmény felmerült, amelyet azonban az Angliában 2025-re megvalósuló teljes digitalizációs folyamat részeként megoldhatónak tartanak.  

A virtuális asszisztens szoftverek manapság egyre népszerűbbek, szóban adott utasításokat hajtanak végre, figyelmezetnek, eszközöket vezérelnek, távvezérlésre és videó kommunikációra is képesek, kapcsolatot tartanak más okos eszközökkel. A lehetőségek száma napról napra nő. A nagyobb gyártók (pl. Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant) a növekvő igényeket figyelembe véve egyre újabb funkciókkal frissítik az eszközeiket. Az egyre olcsóbb eszközök és a felhasználási lehetőségek rohamos növekedése is segíti az alkalmazások elterjedését.

https://www.amazon.com/Amazon-Echo-Bluetooth-Speaker-with-Alexa-Black/dp/B00X4WHP5E/

 

A tanulmány nyolc helyi önkormányzat véleményét összegzi, amelyek a szociális ellátás fejlesztéséhez kipróbálták az Alexa virtuális asszisztens alkalmazást. A felhasználási terület a változatos lehetőségek miatt széles skálán mozgott. Az Alexa alkalmazást használták a gyógyszerek bevételének és a gondozáshoz kapcsolódó feladatok figyelmeztetésére, a gondozó személyzettel és az önkormányzat illetékes munkatársaival való kapcsolattartásra. Néhány helyen a mozgásukban korlátozott páciensek számára a lakásban kiépített okos rendszerek (vezérelhető ajtó, tv, világítás, fűtés stb.) használatával csökkenteni tudták a szociális személyzet látogatásainak számát. Sok esetben az alkalmazás segítette a kapcsolattartást a rokonokkal, amely a Covid-19 járvány alatt különösen nagy segítséget jelentett. Használták a rendszert a helyi boltok eléréséhez, bevásárláshoz és ebédrendelésre is. Az általános tapasztalat, hogy a sokkal több szolgáltatást nyújtó digitális rendszerek használata kedvező fogadtatásra talált a páciensek körében.

A rendszerek tesztelésén keresztül azonban több nehezítő tényező is felmerült. Biztonsági kockázatot jelenthet az eszközök akkumulátorainak lemerülése, az áramkimaradás, ilyenkor a hagyományos vezetékes telefonok még működtek. Nehezítő körülmény, hogy a szociális szolgáltatást nyújtók nagy része az eszközök sokszor nehézkes programozását, rendszeres szakszerű tesztelését nem tudja elvégezni. A gyártók az általános igényeket elégítik ki a fejlesztések során, amely sok esetben a szociális gondozás speciális feladataihoz nem teljes mértékben megfelelőek.  A felhő alapú szolgáltatások személyiség jogi és adatvédelmi problémákat is felvetnek. Fennnálló probléma, hogy az idősebb páciensek egy része nem tud, vagy nem akar új, digitális technológiát használni, ragaszkodnak a megszokott személyes találkozáshoz.

A problémák kezelésére egy nemzeti stratégia keretében kialakított technológiai fejlesztésre lenne szükség, amely az Angliában 2025-re megvalósuló teljes digitalizációs folyamathoz kapcsolódva jelentősen emelhetné a szociális ellátás minőségét.      

 

  

 [1] The Alexafication of Adult Social Care: Virtual Assistants and the Changing Role of Local Government in England

https://www.mdpi.com/1660-4601/18/2/812

 

 

Bobvos János