Törekvések a klímatudatos egyetemi működés megvalósítására

Miközben egyre több kutatás foglalkozik annak vizsgálatával, hogy az egyetemi tantervek hogyan szolgálhatnák hatékonyabban a fenntarthatósággal és az éghajlatváltozással kapcsolatos ismeretátadást, figyelmet kell arra is fordítanunk, hogy az egyetemek mint intézmények működése a környezetre milyen hatást gyakorolt és ezáltal a klímaváltozás okait hogyan alakítja.

Az oktatási és kollégiumi épületek energiahatékonysága, a hallgatók és az oktatók által használt közlekedési eszközök emissziója, a campusok hulladékkezelési megoldásai csak néhány azon tényezők közül, amelyek egy egyetem működésével összefüggésben a klímaváltozás hatásait erősíthetik vagy gyengíthetik. A hatás az intézmény döntéseitől függ: ha az egyetemek prioritásként kezelik a klímatudatos működést, jelentősen hozzájárulhatnak a klímaváltozás ütemének mérsékléséhez. A Times Higher Education Impact Rankings egy olyan rangsor, amely a világ egyetemeit értékeli annak megfelelően, hogy működésükkel az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak eléréséhez milyen hatékonyan járulnak hozzá. Az idén az egyesült államokbeli Buffalo Egyetem áll e rangsor élén. Az elismerés oka, hogy az egyetem szakértői „10 in 10” címmel egy intézményi klímavédelmi akciótervet dolgoztak ki. A terv átfogó célja, hogy az egyetem a következő tíz évben tíz egyszerűen megvalósítható intézkedés segítségével a karbonsemleges működés feltételeit kialakítsa.

Az intézkedéseket széleskörű egyeztetések eredményeként fogalmazták meg, és a közös munka során felmerült ötletek szintézisét jelentik. A terv megvalósítását munkacsoportok koordinálják és felügyelik. Az intézkedési területek a következők:


A Buffalo Egyetem e program hatásaival kíván hozzájárulni mind az ENSZ fenntartható fejlődés céljainak megvalósításához, mind a helyi a klímatudatos társadalmi és környezeti feltételek megteremtéséhez.

 

Girán János