Tanulási formák sokfélesége és egyenrangúsága: hogyan tanulunk?

Projektvezető

Sz. Tóth János (Magyar Népfőiskolai Társaság)

Projekt koordinátor

Mihályfi Márta (Magyar Népfőiskolai Társaság)

Résztvevők (MTA SZKI)

Kárpáti Zoltán

A kutatás

A nonformális és az informális tanulás egyenrangúsága hiányának okai, a két tanulási forma eredményességének alkalmazása a formális tanulásban; az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló kompetenciák, attitűdök, motivációk fejlesztése, a formális tanulás módszereinek fejlesztési szükségessége; a háromféle tanulási forma legfontosabb színterei, az átjárhatóság és együttműködés fejlesztésének akadályai, a tanulásba történő bevonhatóság és a tanulás eredményességének fejlesztése; a nonformális és az informális tanulás során szerzett tudás, készség és attitűd elismerésének és beszámítási módjának rendszerére vonatkozó akadályok és lehetőségek; nemzetközi gyakorlatok és tapasztalatok alkalmazása. A kutatás első szakaszában Kárpáti Zoltán feladata a kompetenciákat és tanulási igényeket felmérő szociológiai eszközök kidolgozása volt (2100 fős minta, megyénként 100-100, Budapesten 200 fős képzésben részt vevő és nem részt vevő minta kiválasztásának módszere, az alapkérdőív, valamint a fókuszcsoportos kérdőív, kérdezőbiztosi blokk és a kérdezői és kódolási utasítás).