Osztrák- magyar Akció Alapitvány (OMAA)
2023-2024
Kutatásvezető: Árendás Zsuzsanna
A projekt célja annak vizsgálata, hogy a gyermekes egyének és családok hogyan birkóznak meg új célállomásukba való megérkezéssel? Az megérkezés tág értelemben egy összetett szociokulturális folyamat, amelyet a politikai perspektívákban "integrációnak" is neveznek, és a társadalmi folyamatok felülről lefelé irányuló, intézményesített folyamatait tükrözi. Szándékunk az, hogy megfordítsák a kutatói tekintetet", és az integrációt, azaz a társadalmi beágyazódás folyamatát (Ryan, 2021) alulról jövő, összetett, többirányú, különböző szereplőket, intézményeket és társadalmi tereket érintő folyamatként kutassuk, közvetlenül az érintett egyének és közösségek szemszögéből.
A projekt a társadalmi beágyazódás(oka)t 3 különböző nézőponton/ fókuszon át kutatja, amelyek mindegyike e jelenség egy-egy fontos aspektusát emeli ki: 1. A tanulás kérdése révén (beleértve a nyelvtanulást, a formális és informális környezetben való tanulást: jó példa lehet a magyar gyerekek integrációja a helyi iskolákba, de ide tartozik a pályaválasztásuk is, vagy a német nyelv iskolai elsajátításával kapcsolatos problémák). 2. A közösségek, leginkább a saját diaszpóra-közösségek szerepe a társadalmi beágyazódásban (a speciális és szakmai közösségek, mint például a Femspace, a női önsegítő szakmai szervezet is ide tartoznak). 3. A város/városi környezet szerepe. Bécs mint multietnikus, sokszínű város sajátos környezetet jelent az e folyamatokban részt vevő egyének, családok és közösségek számára.
A projekt kvalitatív módszerekre támaszkodik, ide értve az egyéni mélyinterjúkat, fókuszcsoportos beszélgetéseket és művészeti alapú foglalkozásokat. A projektben fontos szerepet játszanak a résztvevői módszerek: a beszélgetőpartnereinkkel együttműködve, audiovizuális módszereken keresztül történő ismeretszerzés központi jelentőséggel bir.
Résztvevő Kutatók: Árendás Zsuzsanna, HUN-REN TK, Szociológiai Intézet; dr. Tóth Erzsébet, Sigmund Freud Universität, Wien.