”Oktatási műhiba”, ha a klímaváltozás egészséghatásaival az orvosképzés nem foglalkozik

Az orvosi egyetemek töredékének tantervében szerepel csak a klímaváltozás egészséghatásaival kapcsolatos tantárgy egy néhány hónappal ezelőtt közreadott szakmai elemzés adatai szerint. Az elemzés leszögezi: ahogy léteznek orvosi műhibák, úgy létezhetnek „oktatási műhibák” is. Ha a klímaváltozás egészséghatásaival kapcsolatos ismeretek kimaradnak az orvosképzésből, az mindenképpen ilyen oktatási műhiba. Tantárgyként a vizsgált orvosi egyetemek csupán 15 százalékának tantervében szerepel ez a terület. Egy 108 országra kiterjedő korábbi felmérés eredményei szerint a tantervek 34 százaléka a témát sem kötelező, sem választható tantárgyként nem tartalmazza, a képzések további 22 százaléka pedig problémaalapú tanulási feladatokat alkalmazva törekszik az ismeretek átadására.

Az orvosszakma tudományos és érdekképviseleti szervezetei ugyan már több mint egy évtizede sürgetik, hogy a klímaváltozással összefüggő egészségkockázatok tárgyalása legyen része az orvosi képzéseknek, az egyetemek mégis lassan reagálnak. A tantervfejlesztés végrehajtását - számos egyéb ok mellett - nyilvánvalóan az a helyzet sem könnyíti meg, hogy a klímaváltozás és egészség téma oktatása jelenleg három meghatározó megközelítés mentén történik.

Az egyetemek egy része a klímaváltozás egészséghatásaival kapcsolatos ismereteket kötelező vagy választható formában, de önálló tantárgyként oktatja. E döntés hátterében feltételezhetően az a felfogás áll, miszerint az éghajlatváltozás az emberi egészségre olyan közvetlen és összetett hatással van, amelyek megértése csak alapos és részletes ismeretek alapján lehetséges.

Más egyetemek a bolygó-egészség (Planetary Health) megközelítés alkalmazása mellett döntenek. Álláspontjuk szerint a klímaváltozással összefüggő egészséghatások vizsgálatakor a környezeti változások egyéb olyan hatásait is figyelembe kell venni, mint a környezetszennyezés, a biodiverzitás csökkenése, a termőföldhasználat megváltozása és a természeti erőforrások pazarló felhasználása.

A harmadik megközelítés szerint napjainkban számos olyan globális egészségprobléma (járványok, migráció és turizmus egészségkockázatai, globális egészség-egyenlőtlenségek) létezik, amely az emberi tevékenység következményeként alakult ki. Ezen álláspont képviselői szerint a klímaváltozás egészségre gyakorolt hatása csupán egyike a globális egészséghatásoknak.

A nemzetközi és hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy a klímaváltozás egészséghatásainak oktatására még nem fordul olyan mértékű figyelem, mint amit a klímaváltozás már megtapasztalt és várható hatásainak jelentősége megkövetelne. Az egyetemi tantervek ezirányú bővítése érdekében a 2020-ban kiadott „Éghajlatváltozás és egészség” jelentés szerzői a következőket javasolják:

  • a klímaváltozás egészségkockázatainak oktatása során nem csak a közvetlen egészséghatások kezelését szükséges oktatni, hanem a nemfertőző betegségek, az idősödő népesség, a szociális egyenlőtlenségek okozta betegségterhek csökkentésének lehetőségeit is;
  • a klímaváltozás témakörének beemelése az orvosi egyetemek tantarveibe nem csupán az orvosképzés szempontjából releváns, hanem a népegészségtan és ökológiai egészség-műveltség fejlődését is elősegíti. Emellett támogatja a klímaváltozás és a klinikai gyakorlat, valamint a biomedikai tudományok és a népegészségtan párhuzamosságainak felismerését, és a szinergikus hatások kihasználását.

A fenti megközelítések ugyan számos ponton eltérnek egymástól, de bármelyik alkalmazása hozzájárulhat ahhoz, hogy a klímaváltozás és egészség kapcsolata minél több orvosi egyetem tantervében szerepelhessen.

 

Girán János

[1] Omrani, E.O Dafallah, A., Castillo, B.P.; Amaro, B., Taneja, S., Amzil, M, Uz-Zaman, R. Ezzine, S. & T. Envisioning planetary health in every medical curriculum: An international medical student organization’s perspective Medical Teacher, 2020, 42:10, 1107-1111

[2] Galway, P. L.; Burkhardt, R.; Berger, P.; Cameron, E. Climate Change in Medical School Curricula: A Status Report, 2021, https://www.nosm.ca/wp-content/uploads/2021/08/LU-Climate-Change-in-Medical-School-Curricula-A-Status-Report_FINAL.pdf

[3] https://tk.hu/uploads/files/2020/eghajlatvaltozas_egeeszseg_jelentes.pdf

[4] Maxwell J and Blashki G:Teaching about climate change in medical education: an opportunity Journal of Public Health Research 2016; (5):673