Klímaszkepticizmus az egyetemeken

Tudva azt, hogy az egyetemek a klímaváltozással kapcsolatos gondolkodás és cselekvés alakításában világszerte meghatározó szerepet játszanak, meglepő az a kutatási eredmény, amely szerint számos egyetem nem tekinti feladatának, hogy a klímaváltozás negatív hatásainak enyhítéséhez hozzájáruljon sem az oktatási feladatok, sem az intézményi működés vonatkozásában. A világ különböző régióiban működő egyetemek témához való viszonyulását már a válaszadási hajlandóság is sejteti: a kutatás kérdőívére válaszadó 237 egyetem csaknem fele (43%) Európában található.

Az Inter-University Sustainable Development Research Program kutatói 1200 egyetem megkeresésével az egyetemek klímaszkepticizmusával kapcsolatosan végeztek vizsgálatot 2017 nyarán, amelynek eredményeit 2019-ben publikálták. A megkeresett egyetemek közül 51 ország összesen 237 intézménye töltötte ki a kérdőívet. A válaszadó egyetemek között a legnagyobb arányban (43%) európai egyetemek találhatók. A kérdőívet kitöltő egyetemek közel ötöde (21%) Dél-Amerikában, 16%-a Észak-Amerikában, 10%-a Afrikában, 5%-a Ázsiában, és 5%-a az Óceániai régióban működik.

Az adatgyűjtés során használt kérdőív tizennégy olyan kérdést tartalmazott, amely a  klímaváltozás elleni feladatokkal összefüggésben általában az egyetemek szerepére, valamint a válaszadó intézmények lehetséges konkrét tevékenységére kérdezett rá. A válaszadók ötfokozatú skálán jelölhették, hogy az adott kijelentéssel milyen mértékben értenek egyet: az 1 érték az „egyáltalán nem értek egyet”, míg az 5-ös a „teljes mértékben egyetértek” választ jelezte. Az válaszok elemzése a következő nyolc kérdés esetén mutatott a régiók szerint szignifikáns különbséget:

Az egyetemek klímaváltozás elleni lehetséges feladatai

A kijelentéssel a legkevésbé egyetértő válaszadók régiói

Egy egyetemnek rendelkeznie kell éghajlatváltozási politikával

Dél-Amerika

Egy egyetemnek a működésével hozzá kell járulnia az országának a kormánya által kitűzött szén-dioxid-csökkentési célok eléréséhez

Ázsia

Egy egyetemnek a működésével hozzá kell járulnia az országa éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodást célzó stratégiáinak megvalósításához

Ázsia

Az Ön egyeteme nagy jelentőséget tulajdonít az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdéseknek

Ázsia, Dél-Amerika, Afrika

Az Ön egyetemén jól kidolgozott az éghajlatváltozás elleni küzdelemre vonatkozó szakpolitika vagy tervezési keret

Dél-Amerika, Afrika

Az Ön egyetemén az éghajlatváltozással kapcsolatos ügyekért felelős munkatárs a munkája hatékony elvégzéséhez megfelelő erőforrásokkal rendelkezik

Dél-Amerika, Afrika

Az Ön egyeteme működésével hozzájárul az országa kormánya által kitűzött szén-dioxid-csökkentési célok eléréséhez

Ázsia, Dél-Amerika, Afrika

Az Ön egyetemén működik olyan szervezeti egység, amely az éghajlatváltozás okozta kihívásokkal és/vagy a fenntartható fejlődéssel összefüggő ismeretétadással foglalkozik

Ázsia, Dél-Amerika

 

A kutatók a vizsgálat eredményei alapján megállapították: a klímaváltozás elleni küzdelmet tekintve aggodalomra ad okot, hogy az egyetemek körében az éghajlatváltozással kapcsolatos feladatokat meghatározó koncepcióknak és stratégiáknak nincs valódi értéke. Ily módon kérdés lehet az is, hogy a helyi közösségek a klímaváltozás elleni tevékenységek során világ minden részén azonos mértékben számíthatnak-e egyetemek támogatására?

Girán János