CrowdFarming – „termelőtől a konyhaasztalra” új megközelítésben

Termelő és fogyasztó közvetlen kapcsolata, a köztes „láncszemek” kiiktatásával. Lényegében ezt jelenti a CrowdFarming. melyet fiatal gazdák hívtak életre Valencia narancsületetvényein. A mozgalom saját megfogalmazásuk szerint egy agrárszociális forradalom, mert a termelők újabb generációja csalódott a „hagyományos” élelmiszer ellátási láncok átláthatatlanságában és túlbürokratizáltságában. A felismerést követően az irányzat megalkotói úgy döntöttek, hogy újrafogalmazzák mit kellene jelentenie a fenntartható és felelősségteljes gazdálkodásnak, a „termelőtől a fogyasztónak” koncepciónak.

A CrowdFarming egy 2017-ben Spanyolországból útjára induló és azóta is folyamatosan változó, fejlődő elképzelés. Néhány fiatal, narancstermesztő gazda úgy gondolta, hogy a helyi közösség és gazdák összefogásával kell újra definiálni a mezőgazdasági termelés és fogyasztás viszonyát. A 21. század technikai és technológiai lehetőségeit kihasználva (az informatika, vagy az agrikultúra területén) egyfajta „antiglobalista” szemléletű vállalkozásba fogtak.
A koncepció lényege, hogy a termelő és – a szintén új definíciót kapott -  „fogyasztó”  közötti felesleges láncszemeket ki kell szelektálni és közvetlen kapcsolatba kell kerülniük egymással. A „fogyasztó” szóra utal maga a CrowdFarmer kifejezés. A CrowdFarmer az a személy, akinek a gazda önmagát és a termékét is fejlesztve termel és méltányos áron kínálja számára termékét. A kapcsolat egy kölcsönös elköteleződéssé fejlődhet: a gazda úgy termel, hogy tudja várják a termékét, a másik oldalon pedig tudják, hogy ki, mikor és hogyan termelte meg az adott gyümölcsöt vagy zöldséget. Ahhoz, hogy ez a valóságban is működjön négy dologra van szükség:
- egy közös platformra, ahol tulajdonképpen találkozhat a „kereslet és kínálat”
- egy logisztikai rendszerre, amely a tényleges szállítási folyamatokat lebonyolítja
- egy ügyfélszolgálatre, amely kezeli a beérkező kéréseket, kérdéseket
- és végül egy hirdetési eszközre, amely által közelebb kerülhet a termelő a potenciális vásárlóhoz.
A CrowdFarming csapata ebben nyújt segítséget azoknak a gazdáknak akik az elmúlt időszakban csatlakoztak hozzájuk A platform nem úgy működik mint egy átlagos webshop, nincs raktárkészlet, nem vásárolnak fel és nem értékesítenek termékeket.

Fenntarthatóság, felelősségteljesség, társadalom és gazdaság

A fenntarthatóság ebben az esetben azt jelenti, hogy a mezőgazdasági tevékenység a növény - és állatvilágra gyakorolt hatása nem negatív, az elhasznált erőforrások újratermelődnek, önmaguktól helyreállítódnak.
Ehhez kapcsolódik például a „kereskedelmi szépség” ideájának száműzése is. A csillogó és tökéletes kinézetű gyümölcsök helyett a minőség, frissesség és ízletesség hármassága kerül előtérbe. Ez a koncepció az élelmiszer pazarlás mértékének csökkentése érdekében is fontos. Az élelmiszer pazarlás részben már azelőtt megtörténik, hogy a termék a fogyasztó otthonáig eljutna. A feleslegesen megtermelt és le nem aratott gyümölcs és zöldségmennyiség csökkentéséért egy innovatív ötlettel álltak elő a helyi gazdák. Lehetőség van fákat, például egy narancsfát  örökbefogadni. Ezáltal a gazda azzal a tudattal fog termelni, hogy a gyümölcs biztosan nem fog kárba veszni, az el fog jutni egy konkrét fogyasztóhoz.

A felelősségteljes hozzáállás több tevékenységből áll össze. Ide tartoznak a kezdeményezés mögött húzódó etikai és morális elvek és vállalások, továbbá az ember és természet, ember és gazdaság összefüggései. Az alapítók elsődleges célja, hogy a tisztességes megélhetés biztosítható legyen a gazdálkodók számára. A lehetőségek szerint ők maguk is hozzanak létre új, minőségi munkahelyeket. A munkaerő és természet kizsákmányolását nem tekintik elfogadhatónak. Ezért a gazdálkodásnak minél inkább a természettel harmóniában kell történnie.

Az elgondolás működőképesség jelzi, hogy egyre több farmer csatlakozik szerte Európából, és egyre nagyobb az ügyfélkör is.  A folyamatosan fejlődő és változó elképzelés jó alapja lehet egy szélesebb körű antiglobalista koncepció kidolgozásának is.

 

A cikk a 2021-ben megjelenő Hatás és Átláthatóság jelentésből készült.
Elérhetőség: https://cfcommondata.blob.core.windows.net/transparency/en/EN%20-%20Impact%20and%20Transparency%20Report.pdf

 

Kaszányi Bence